عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Rashnoo و آدرس rashnoo.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






چطوره؟

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 42
بازدید دیروز : 50
بازدید هفته : 442
بازدید ماه : 432
بازدید کل : 29262
تعداد مطالب : 155
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1



خب در این قسمت به بررسی اجمالی دو نرم افزار قدرتمند در ضمینه طراحی صنعتی میپردازیم.

حتما این سوال و جواب ها برای خودتونم پیش اومده که:

کتیا قدرتمند ترین نرم افزار طراحیه ... سالیدورکز خیلی سادس اصلن بدرد کار های مهندسی پیشرفته نمیخوره ... سالیدورکز کاربر پسند تره و راحت میشه باهاش کار هامونو انجام بدیم ... سالیدورکز خیلی ساده تر به نرم افزار های دیگه وصل میشه و همینطور خیلی سریع تره ...

خیلی بده که در دو راهی این دو قرار بگیریم خصوصا این که کل اینترنت در مورد هر دو هم بد گفتن هم بهترین معرفی شدن اما جواب همشون اشتباس در بعضی جا ها، اصلا نمیشه بطور قطعی گفت که کدوم نرم افزار از همه نرم افزار ها بهتره چون مطمئنا نظر ها متفاوت هستش.

سالیدورک و کتیا

هر دو این نرم افزارها میتونن کار مارو انجام بدن هر دو از یک شرکت قدرت گرفتن اما کتیا عمر بیشتری داره هر دو آنالیز میکنن هردو قابلیت اتصال به نرم افزار های خاص خودشونو دارن هر دو در یادگیری تمرین و وقت کافی میخوان و...

کتیا یه غوله که همه کار ها رو بتنهایی انجام میده اما درسته که سالیدورکز نمیتونه همه کار هارو انجام بده ولی این امکان رو داره که با نصب پلاگین های خودش این امکانات رو بدست بیاره و نیاز های ما رو برطرف کنه (خیلیم سریع تره بعضی وقتا!).

درسته که کتیا سخت تر میتونه وصل بشه (شاید!) اما اکثر کار ها رو خودش میتونه انجام بده.

مشکل این جاست که ما از نرم افزار ها اطلاعات نداریم و به همین دلیله که انتخاب سخت میشه پس امیدوارم این مقاله بتونه نظر متفاوتی در هردو مورد ارائه بده.

مقایسه به کمک گوگل

شاید بشه گفت که اگه میزان جستجوهایه اینترنتی رو در مورد این دو نرم افزار بررسی کنیم، بتونیم بفمیم که کدوم از عمومیت بیشتری برخورداره. برای همین با استفاه از بخش Trend در گوگل (+) چند مقایسه رو انجام دادیم.

عبارت SolidWorks در دنیا : شاخص ایران 27 در صد البته جزو ده کشور اول نیست. (البته چون ما فارسی مینویسیم معمولا احتمالا باید سالیدورکز هم شامل این جستجو کنیم)

 

عبارت CATIA که شاخص ایران 22 در صد است و در لیست رتبه 6 را دارد.

 

خط آبی مربوط به کتیاس این نشون میده که سالیدورکز در دنیا بیشترین کاربر رو داره که محبوبیت این نرم افزار رو میرسونه اما در عوض کتیا داره به صورت نزولی پیش میره.

خب این در دنیا بود اما ما در ایران زندگی میکنیم حالا چی؟کدوم نرم افزار بهتره؟

قبلش باید اینو بگم که در دوره های آموزشی نرم افزار های مدل سازی سطوح مقدماتی و حرفه ای یا پیشرفته وجود داره در مقدماتی ما در یکی از صفحات یه طرح دو بعدی رو اول میکشیم بعد اونو سه بعدی میکنیم بعد از مونتاژ نقشه میگیریم در هردو نرم افزار همین طوریه .اما خب این کافی نیست.

در سطوح بالا تر مجبوریم که محیط های ورق کاری و ... رو هم یاد بگیریم در واقع سطوح پیشرفته در اکثر موارد در صنعت بیشترین کاربرد رو داره که خیلی بدیهیه پس حتما حتما اگه یادگیری نرم افزار رو شروع کردید تا تهش پیش برید هر چه بیشتر پیش برید بهتره براتون حالا اهمیتی نداره هدفتون از یادگیری چی بوده.

خب برگردیم سراغ سوالمون

سالیدورک بهتره یا کتیا ؟

بذارید سوالتونو با سوال جواب بدم. هدف شما چیه و چرا دارید یاد میگیرید؟

در ایران کتیا باتوجه به عمرش خیلی قبل تر از سالیدورکز بوده ولی به نظر من بسته به نیازتون اگه در صنعت خودرو سازی پیش میرید کتیا لازمتون میشه اگه در صنعت قطعه سازی ، سالیدورکز . (تکرار نمیکنم که چقدر این دو شبیه هستند و میتونن نیاز هردو گروه رو حل کنند)

زمانی بود که ProEngineer و CATIA دو رقیب جدی برای هم دیگه بودند که این رقابت باعث شد هر دو به فکر بهتر کردن خودشون بپردازند جامع و کامل کردن خودشون. باید خودشون رو کاربرپسند تر با محیط گرافیکی عالی میکردند. این تلاش ها باعث به وجود آمدن سالیدورکز شد که در ابتدا اصلا کامل نبود ولی خیلی سریعتر و کاربر پسندتر که کار با اون فوق العاده لذت بخش تر بود و سادگی این نرم افزار خیلی شاخص شد .

این نرم افزار بعد ها کامل شد و قسمت های تحلیل و آنالیز و... رو بدست آورد اما همون سادگی و سبکی و زیبایی رو حفظ کرد و باید بگم در این زمینه کارشون رو فوق العاده عالی انجام دادند.

اما نظر گوگل چیه در این مورد:

من دو عبارت کلیدی سالیدورکز و کتیا رو به گوگل واررد کردم و این نتیجه ها رو گرفتم:

اولین نتیجه این که من قبلنا همیشه سالیدورک یا سالید یا سالید ورک سرچ میکردم اما کتیا همون کتیا بود

پس من همه کلمات کلیدی مشابه رو کنار هم میذارم

نتیجه این بود که در سال 2015 بیشترین سرچ رو نسبت به کتیا داشته (حتما در گوگل این نتیجه رو خودتونم برسی کنید) . یعنی این که در ایران هم همون نتیجه خارج از کشور رو داریم باز سالیدورکز.

مقایسه سالیدورک و کتیا

چند نکته رو هم باید بدونید:

  • کتیا قبل از سالیدورکز بوده پس عمرش بیشتره
  • کتیا خیلی گرون تر از سالیدورکز هست و شرکت هایی مثل BMW از این نرم افزار استفاده می کنند
  • کتیا با تمام قسمت هاش نصب میشه اما سالیدورکز برای کامل شدن به پلاگین های مناسب خودش نیاز داره پس لازمه که پلاگین هاشم داشته باشیم. با نصب این پلاگین هاست که سالید ورکز به قدرت کتیا میرسه خصوصا این که سادگی رو نسبت به کتیا بیشتر در نظر داشته.
  • نصب سالیدورکز ساده تر است خصوصا این که کتیا مراحل کرک کردن پیچیده ای داره که لازمه کرک کردنش رو بلد باشید وگرنه مشکل پیدا میکنید.

چند مورد دیگه از این مقایسه که خیلی مهم بود هم میگم:

کتیا سالیدورک
امکان نمایش قطعه با سایه وجود دارد اما سریعا در دسترس نیست. امکان نمایش قطعه با سایه سریع است
قابلیت تغییر نام اعضای نمودار درختی دشوار قابلیت تغییر نام اعضای نمودار درختی بسیار سریع و آسان
انالیز اسکچ قوی آنالیز اسکچ ساده
 لینک شدن با gear trax ندارد  با gear trax لینک می شود
 شیت متال بسیارقوی  شیت متال متوسط
 پترن دایره خارجی دارد (3 بعدی)  ندارد
 کلا پترن وجود ندارد و باید توسط چرخش و یا انتقال پترن را به وجود آورد (2 بعدی)  پترن دارد با امکانت ویژه
 امکان نوشتن و برجسته یا خالی کردن متن به سختی  امکان نوشتن و برجسته یا خالی کردن متن به راحتی حتی با اپشن های خاص وجود دارد
 قابلیت انفجاری کردن نما به صورت سریع  قابلیت انفجاری کردن نما با سرعتی نسبتا پایین
سرعت دسترسی به نمایش نما های مختلف قطعه پایین سرعت دسترسی به نمایش نما های مختلف قطعه بسیاربالا
محیط کاری نا خوش ایند ( تقریبا متفاوت با سایر نرم افزار ها ) محیط کاری آسان و شبیه به کار کردن با محیط های geomagic و transmagic
امکان نمایش فیلت به صورا زنده در اسکچ دارد ندارد
داشتن اشکال خاص از پیش اماده شده در اسکچ ندارد
داشتن انواع نقطه گذاری در 2 و 3 بعدی به صورت متوسط دارد .
3D Print ندارد دارد
نمای برش خورده وجود دارد ولی سریع در دسترس نیست نمای برش خورده سریع و در دسترس است

و ... تفاوت ها و نقاط ضعف و قدرت این نرم افزار ها زیاده

ولی باز میگم که این مقاله فقط برای روشن کردن بعضی موارد بود و اصلا قصد برتری یک نرم افزار رو نداشتم . خودتون کار و هدف آیندتونو پیدا کنید و نرم افزار مناسبتون رو پیدا کنید اما مطمئن باشید برای این که یاد بگیرید در هر ضمینه ای لازمه که حسابی تمرین داشته باشید و وقت صرف کنید فقط این نرم افزار ها نه بلکه حتما با نرم افزار های مثل انسیس و ... هم آشنایی داشته باشید

به نظر من اگه قراره کار و پروژه های کوچیکی رو انجام بدید اگه اول کار هستید بهتره که از سالید ورک استفاده کنید چون ساده تر و سریع تر به نتیجه میرسید

اینم در نظر بگیرید که برای پروژه های بزرگ نیاز به یک تیم دارید که هر کدوم بخشی از کار رو انجام بدن پس خودتونو خیلی حساس نکنید در ایران خیلی بدنبال مدرکای علمی نیستند در عوض بیشتر دنبال کسی میگردند که حسابی کارش رو بلد باشه.

امیدوارم این مطلب دید بهتری در مورد این دو نرم افزار به شما داده باشه.

موفق باشید





:: موضوعات مرتبط: نرم افزار , ,
:: برچسب‌ها: , catia , comparison , solidworks , solidworks vs catia , آموزش پیشرفته سالیدورکز , تفاوت , سالیدورک , سالیدورک و کتیا , سالیدورکز , شباهت , مقایسه , مقایسه سالیدورک و کتیا ,
:: بازدید از این مطلب : 10490
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
ن : shayan
ت : دو شنبه 15 شهريور 1395
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');